top of page

Sansestimulering for døvblinde barn: En helhetlig veiledning for foreldre og omsorgspersoner

  • Forfatterens bilde: SNT Norway
    SNT Norway
  • 28. okt. 2024
  • 5 min lesing

Oppdatert: 13. nov. 2024

For barn som mangler både syn og hørsel, er sansestimulering avgjørende for å forstå og oppleve omverdenen. Når sansene for syn og lyd ikke er tilgjengelige, blir de andre sansene – som berøring, lukt, smak og kroppssanser som balanse og kroppskontroll – uvurderlige verktøy for læring, trygghet og sosial kontakt. I dette innlegget ser vi på hvordan sansestimulering kan støtte døvblinde barns utvikling, og gir konkrete råd til foreldre og omsorgspersoner for å skape rike sanseopplevelser i hverdagen.


Hvorfor er sansestimulering så viktig for døvblinde barn?

For døvblinde barn kan verden oppleves som begrenset og uforutsigbar, noe som kan føre til følelser av usikkerhet og isolasjon. Sansestimulering åpner opp en ny verden, gir dem tilgang til miljøet rundt seg, og skaper muligheter for sosial interaksjon. I tillegg bidrar sansestimulering til utvikling av kognitive og motoriske ferdigheter, samtidig som det styrker barnets selvstendighet og mestringsfølelse.


Sansestimulering kan også fungere som et kommunikasjonsverktøy og en måte å bygge relasjoner på. Når barn utforsker sanseinntrykk sammen med en voksen, bygger de tillit og relasjoner, noe som er essensielt for deres sosiale utvikling. Derfor er sansestimulering ikke bare et utviklingsverktøy, men også en nøkkel til emosjonell vekst og trygghet.


En helhetlig tilnærming til sansestimulering

Sansestimulering for døvblinde barn bør omfatte en bred tilnærming, inkludert taktil sans, lukt, smak, vestibulær sans og proprioseptiv sans. Her går vi gjennom hvordan hver sans kan stimuleres, med praktiske eksempler som kan brukes i hverdagen.




1. Taktil sans (berøringssansen)

Den taktile sansen, eller berøringssansen, er ofte den viktigste sansekanalen for døvblinde barn. Gjennom taktile opplevelser kan de oppfatte teksturer, temperaturer og former, noe som gir dem en forståelse av objekter og personer.

Eksempel på aktivitet: Lag en “utforskingsboks” med ulike naturlige materialer som steiner, kongler, blader og sand. Gi barnet tid til å kjenne på hvert materiale og observere hvordan de reagerer. For eldre barn kan du gjøre det til en "skattejakt" hvor de finner objektene gjemt i rommet.

Tips til hverdagen: Oppmuntre barnet til å kjenne på forskjellige tekstiler i hjemmet, som teppet på gulvet, klærne dine eller stoffet på sofaen. Å la barnet holde på huden og klærne dine kan også gi trygghet og skape en følelse av tilknytning.




2. Lukt (olfaktorisk sans)

Lukt er en kraftfull sans som kan bidra til å etablere minner, følelser og gjenkjennelse. Lukter kan også fungere som signaler som hjelper barnet å orientere seg i hverdagen.

Eksempel på aktivitet: Lag en “luktestasjon” med trygge, kjente lukter som vanilje, sitron, lavendel og krydder. La barnet snuse på duftene og gi dem tid til å utforske hver lukt. Etter hvert kan bestemte lukter brukes som signaler for spesifikke tider av dagen – for eksempel lavendel før leggetid for å indikere avslapning.

Tips til hverdagen: La barnet delta i matlaging og la dem lukte på ingrediensene som brukes, for eksempel sitrusfrukter, urter eller krydder. Dette kan også bidra til å bygge rutiner rundt måltider og gjøre dem kjent med forskjellige rom og aktiviteter.




3. Smak (gustatorisk sans)

Smakssansen gir døvblinde barn mulighet til å utforske nye sanseinntrykk på en trygg måte. Smak kan også bidra til å vekke interesse og glede ved å utforske mat og oppleve mestring i å gjenkjenne forskjellige smaker.

Eksempel på aktivitet: Introduser barnet for milde smaker i små mengder, som bær, mild fruktpuré eller yoghurt. Variér mellom søtt, salt og surt for å stimulere barnets nysgjerrighet. Dette kan også brukes for å bygge minner rundt spesifikke aktiviteter, som en favorittsmak til en spesiell tid på dagen.

Tips til hverdagen: Involver barnet i måltider og la dem få smake på små biter av mat som serveres. På denne måten bygger de opp en smaksmessig “ordbok” som hjelper dem til å forstå matens verden og gjenkjenne favoritter og det de ikke liker.




4. Vestibulær sans (balansesansen)

Den vestibulære sansen gir barnet mulighet til å oppfatte balanse og rom, og den er viktig for kroppslig trygghet. For døvblinde barn kan bevegelser bidra til å utvikle balanse, motorikk og kroppsbevissthet.

Eksempel på aktivitet: Prøv aktiviteter som vugging i en stol eller hengekøye. For aktive barn kan du prøve lette svingbevegelser eller rokkering. Start alltid forsiktig og observer barnets reaksjoner; mange barn kan bli svimmel, så ta det rolig og øk bevegelsen gradvis etter toleranse.

Tips til hverdagen: La barnet prøve ulike stillinger på gulvet, sittende, liggende eller på knærne. Dette gir dem en bredere forståelse av kroppens posisjoner og hjelper dem å oppleve trygghet i ulike posisjoner.




5. Proprioseptiv sans (kroppens “indre kompass”)

Propriosepsjon, eller kroppens “indre kompass”, gir barnet informasjon om hvor kroppen deres er i rommet. For døvblinde barn er denne sansen viktig for å forstå kroppens bevegelser og utvikle trygghet og kroppsbevissthet.

Eksempel på aktivitet: Gi barnet muligheten til å klemme på store, myke puter eller bruke dyner og tepper for å oppleve press mot kroppen. For mer aktive barn kan dere prøve aktiviteter med lett vektbelastning, som små sandposer på armene eller bena, for å styrke kroppsbevissthet og muskelkontroll.

Tips til hverdagen: Gi barnet oppgaver som involverer å bære trygge, små gjenstander. Dette kan hjelpe dem til å forstå hvordan kroppen fungerer og hvordan de kan bruke sin egen styrke.


Oppmuntring til foreldre og omsorgspersoner

Sansestimulering for døvblinde barn krever tålmodighet, kreativitet og observasjon. Hvert barn har sine egne unike behov og preferanser, så det er viktig å prøve ut forskjellige sanseopplevelser og følge med på barnets respons. Sansestimulering kan også være en verdifull måte å bygge en trygg relasjon mellom barnet og omsorgspersonen på.

Ved å dele sanseopplevelser sammen – enten det er å vugge dem, lage en “luktereise” eller utforske ulike teksturer – gir du barnet en mulighet til å oppleve trygghet, glede og mestring. Å bygge opp trygge og regelmessige rutiner rundt sansestimulering gir også barnet en følelse av forutsigbarhet og stabilitet, som er viktig for deres trygghet.




Viktigheten av riktig veiledning og tilrettelegging

Sansestimulering for døvblinde barn krever kunnskap om sansenes betydning og hvordan de best kan brukes for å støtte barnets utvikling. Hos Special Needs Toys Norway tilbyr vi rådgivning og veiledning til foreldre, ansatte og andre omsorgspersoner, for å hjelpe dem tilrettelegge for sanseopplevelser og aktiviteter som støtter barnets utvikling.

Vår kompetanse hjelper omsorgspersoner å bli trygge i hvordan de kan stimulere barnets sanser gjennom tilrettelagte aktiviteter og rutiner. Ved å tilpasse sansestimuleringen til barnets unike behov, kan vi sammen bidra til en mer meningsfull og inkluderende opplevelse for døvblinde barn.


Avslutning: Sansestimulering åpner opp verden for døvblinde barn og gir dem mulighet til å oppleve verden på egne premisser. Gjennom tilrettelegging og omsorgsfull veiledning kan vi skape meningsfulle opplevelser, gi barnet en dypere forståelse av omgivelsene og bidra til emosjonell trygghet og sosial tilknytning. La oss sammen hjelpe døvblinde barn til å oppleve verden gjennom alle tilgjengelige sanser – og oppleve gleden, mestringen og utviklingen det kan bringe.

 
 
 

Comments


bottom of page